Przepisy Regatowe

42. Środki napędowe

 

1. Przepis podstawowy

Poza wyjątkami, gdy jest to dozwolone przepisem 42.3 lub przepisem 45, jacht współzawodniczy zwiększając, utrzymując, oraz zmniejszając swoją prędkość jedynie z wykorzystaniem wiatru i wody. Załoga reguluje trym żagli i kadłuba, oraz wykonuje inne czynności sztuki żeglarskiej, jednak nie wykonuje innych ruchów ciałem w celu napędzania jachtu.

 

2. Czynności zabronione
Nie ograniczając zastosowania przepisu 42.1, niżej opisane czynności są zabronione:
(a) pompowanie: powtarzające się wachlowanie któregokolwiek z żagli poprzez wybieranie i luzowanie żagla, albo pionowe lub poprzeczne przemieszczanie ciała;
(b) kołysanie: powtarzające się przechylanie jachtu, spowodowane przez:

   (1) ruch ciała,
   (2) powtarzające się regulowanie żagli lub miecza, lub
   (3) sterowanie;
(c) ooching: nagłe przemieszczanie ciała do przodu z gwałtownym zatrzymaniem;
(d) rumplowanie: powtarzające się poruszanie sterem, które jest gwałtowne, lub napędza ruch jachtu do przodu, albo zapobiega cofaniu się;
(e) powtarzające się zwroty na wiatr lub z wiatrem nie związane ze zmianami wiatru lub zabiegami taktycznymi.


3. Wyjątki
(a) Jacht może zostać pochylony dla ułatwienia sterowania.
(b) Załoga może się przemieszczać dla nadmiernego przechylenia jachtu, które ułatwia sterowanie podczas zwrotu na wiatr lub z wiatrem, o ile zaraz po ukończeniu
zwrotu prędkość jachtu nie jest większa niż byłaby przy braku wykonania zwrotu.
(c) Z wyłączeniem kursu na wiatr, o ile surfing (szybkie nabranie prędkości płynąc w dół na zboczu fali) lub ślizg jest możliwy, załoga może wybrać żagiel dla zainicjowania surfingu lub ślizgu, lecz każdy żagiel może być wybrany tylko raz na każdej fali lub na każdym podmuchu wiatru.
(d) Gdy jacht jest powyżej kursu ostro na wiatr i jest nieruchomy, albo porusza się powoli, może zarumplować w celu obrania kursu ostro na wiatr.
(e) Jeśli listwa żagla jest odwrócona, załoga może pompować żaglem, aby ją ustawić prawidłowo. To działanie nie jest dozwolone, jeśli w sposób oczywisty będzie napędzać jacht.
(f) Jacht może ograniczać swoją prędkość przez powtarzające się ruchy sterem.

(g) Dowolne środki napędowe mogą być wykorzystane w celu udzielenia pomocy osobie lub jachtowi znajdującemu się w niebezpieczeństwie.
(h) Dla uwolnienia się z mielizny lub po kolizji z innym obiektem, załoga własna, lub załoga innego obiektu może użyć siły lub wyposażenia innego niż silnik napędowy. Jednak wykorzystanie silnika może być dopuszczone przepisem 42.3(i).
(i) Instrukcja żeglugi w określonych okolicznościach może dopuszczać napęd silnikiem lub inną metodą o ile jacht nie uzyska znaczącej przewagi w wyścigu.

 

ISAF Racing Rules of Sailing 2013- 2016

 
LUTY 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28